Vegetarisch eten: zo doe ik dat

Vegetarisch eten

Ergens in mei was het precies zes jaar geleden dat ik mijn moeder vertelde dat ik vegetariër wilde worden. Volgens mij had ik er niet eens zo lang over nagedacht en vond er ook geen specifieke gebeurtenis plaats, maar besloot ik het gewoon. En zo gezegd, zo gedaan. Mijn moeder en zusje stopten ook meteen met vlees eten (daar heb ik echt geluk mee gehad). Ik heb nu zes jaar geen vlees en vis gegeten en heb er nog geen moment spijt van gehad. Vaak hoor je: ‘oh, dat zou ik echt niet kunnen’, maar ik ben het levende voorbeeld van dat het wel kan als je het echt wil (vlees was mijn lievelingseten). Het leek me wel leuk om te vertellen wat voor vleesvervangers ik gebruik en wat voor dingen ik zoal kook. Ik moet toegeven dat ik niet heel erg let op hoeveel eiwitten etc. ik binnen krijg, maar ik voel me prima, dus het zal wel goed zijn. ;)

Ovo-lacto vegetariër
Ik krijg vaak de vraag of ik dan ook geen ei en kaas eet. Ik ga er altijd vanuit dat het verschil tussen vegetariërs en veganisten wel duidelijk is, maar als je gewoon vlees eet, is dat dus niet zo. Om even duidelijk te zijn: ik eet geen vlees en vis (en gevogelte hoort gewoon bij vlees, ik snap niet waarom mensen daar onderscheid tussen maken), maar wel andere dierlijke producten, zoals ei en zuivel. (Ik was even research aan het doen en ik las dat ik een ovo-lacto vegetariër ben. Eh, dat dus.) Overigens zou ik wel een keer willen proberen om veganistisch te eten, maar dan gewoon om te kijken hoe dat is.

(Waarom ik vegetariër ben is heel simpel: omdat ik het zielig vind om dieren te doden. En bovendien nutteloos. En omdat de vleesindustrie verschrikkelijk is en slecht voor het milieu.)

Ontbijt en lunch
Ik heb nooit vlees gegeten bij mijn ontbijt, dus dat is nooit zo’n punt geweest. Ik ontbijt met yoghurt met havermout. Gewoon omdat het lekker en voedzaam is, en dat in yoghurt ook vitamine B12 zit is mooi meegenomen. Ik lunch gewoon met 3 boterhammen. Het broodbeleg is soms wel een puntje, want ik houd niet zo van kaas. Kaas met sla en tomaat lust ik wel, of anders kruidenkaas, hummus of pindakaas. (En in de zomer aardbeien. <3) Bij mijn ouders eet ik ook weleens vegetarische paté met augurk.

Vegetarisch vlees
Wat betreft het avondeten: elke supermarkt heeft inmiddels wel wat vleesvervangers in zijn assortiment; sommige veel, sommige weinig. Dit is vaak op basis van soja en er is geprobeerd om de smaak van echt vlees na te bootsen. Vegetarisch vlees is de gemakkelijkste vervanger van vlees. Je kunt immers gewoon dezelfde recepten blijven gebruiken, maar dan met vegetarisch gehakt bijvoorbeeld. In het begin deden wij dat vaak, maar ik moet zeggen dat ik het nu nauwelijks meer koop. Hoewel ik vegetarisch vlees superlekker vind (vooral dat van de Vegetarische Slager) vind ik het vooral ook erg duur.

Peulvruchten
Liever maak (of bedenk) ik dan recepten die gewoon helemaal geen vlees bevatten. De laatste tijd eten we bijvoorbeeld vaak curry-achtige gerechten, die vaak linzen, bonen of kikkererwten bevatten. Ik ben de laatste tijd sowieso wel heel erg van de Israëlische keuken, met falafel, hummus, couscous, aubergine, etc. Peulvruchten zijn een heel goede vleesvervanger, want ze bevatten veel eiwitten, vitamine B en ijzer. (Ja, dat heb ik opgezocht. Ik eet ze eigenlijk gewoon omdat ik ze lekker vind.)

Noten
Ook noten vind ik lekker én bevatten veel goede voedingsstoffen. Hoewel noten ook wel erg duur zijn, zijn sommige nog wel betaalbaar. Ik eet bijvoorbeeld vaak cashewnoten, maar ben ook gek op amandelen en paranoten. Eigenlijk kun je de meeste gerechten wel afmaken met een bepaald soort noot: couscous met amandelen, soep met cashewnoten, pasta met pijnboompitten… In noten zit heel veel onverzadigd vet, maar ook ijzer en vitamines.

Heel veel groenten
Ik stel mijn maaltijden meestal zelf samen, in plaats van dat ik een recept gebruik. In veel gevallen begin ik met het ‘soort koolhydraten’: volkorenpasta, couscous, rijst, zoete aardappel of peulvruchten. Vervolgens gooi ik het gewoon helemaal vol met groenten. Groenten zijn natuurlijk niet echt vleesvervangers, maar ze zitten wel vol vitaminen en ze fleuren je eten (zowel qua smaak als kleur) enorm op. Ik heb het gevoel dat ik veel meer groenten eet sinds ik vegetariër ben. Om overigens nog even terug te komen op het samenstellen: na de groenten kies ik wat ik er nog meer doorheen gooi (wat meestal neerkomt op olijven of pesto of zo) en tot een topping, bestaande uit feta of noten.

Uit eten
Ik ga niet zo vaak uit eten. Veel restaurants hebben nog steeds alleen een salade geitenkaas op het menu staan en dat lust ik niet. Ook als er wel meer gerechten zijn, heb ik vaak het idee dat ik thuis net zo lekker kan koken. Pizza is altijd wel veilig, en daarnaast eten we weleens tapas of Indiaas. Maar het leukste is natuurlijk als je een vegetarisch restaurantje vindt, waar je veel keus hebt én lekker eten. :)

Barcelona

Buitenland
Nog een laatste aspect, hoewel ik hier eigenlijk ook gewoon een hele blogpost aan zou kunnen wijden: vegetarisch eten in het buitenland. Ik ben mijn hele leven op vakantie geweest in Frankrijk en daar zijn ze echte vleeseters. Met een beetje geluk is er één vleesvervanger te vinden, die dan niet eens lekker is. Mijn moeder nam dus altijd een flinke hoeveelheid recepten mee die ook wel campingproof waren; voornamelijk salades, die we dan aten met brood. In Spanje gaat het al stukken beter, daar hebben ze heel wat vegetarische restaurantjes. Ook naar Berlijn wil ik een keer puur voor het eten. Vegetarisch eten in het buitenland kan best moeilijk zijn, maar dat laat je alleen maar meer beseffen dat het in Nederland eigenlijk heel gemakkelijk is!

Mijn favoriete recepten
Uiteraard kan een lijstje met 10 van mijn favoriete vegetarische recepten niet ontbreken!

Gevulde aubergine met couscous
– Tagliatelle met pesto, verse spinazie, cherrytomaatjes, zwarte olijf en ricotta
Linzencurry met pompoen en spinazie 
Pompoencouscous met zoete aardappel, wortel, rozijnen en pompoenpitten
– Quiche van bladerdeeg met ei en kruidenkaas, champignons en zwarte olijven
– Salade met knoflookboontjes en citroensaus
– Couscous met een ratatouille van aubergine, courgette, kikkererwten en tomatenblokjes
– Soep van groentebouillon, courgette, broccoli en geroosterde cashewnoten
– Wraps met hummus, falafel, ijsbergsla, wortel, komkommer en tomaat
– Maal­tijd­sa­la­de met ge­bak­ken aard­ap­pe­len, cas­hew­no­ten en wit­te kaas

Dit is dus een beetje hoe ik het doe met vegetarisch eten. In het begin vond ik het wel lastig, maar je raakt er binnen een mum van tijd aan gewend. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen, of er wellicht iets aan hadden, of weet ik veel wat. En stiekem dat ik jullie geïnspireerd heb. Je kunt wel denken dat als jij geen vlees meer eet, dat echt geen effect heeft op de wereld, maar het heeft wel een positieve invloed. En niet alleen op de wereld, maar ook op jezelf.

Eet jij vaak vegetarisch?

 

4 thoughts on “Vegetarisch eten: zo doe ik dat

  1. Leuk en interessant om te lezen. Ik speel ook wel eens met het idee om vegetariër te worden, maar ik ben eigenlijk gewoon gek op vlees… ik probeer er wel bewust mee om te gaan. Geen plofkip etc., en regelmatig een dag zonder vlees.
    Jenn onlangs geplaatst…Afgelopen week… #24My Profile

  2. Leuk en lekker uitgebreid artikel! Zoals ik al eens tegen je gezegd heb, vind ik het echt heel knap dat je als vleesliefhebber toch deze keuze hebt gemaakt. Ik haat kaas, peulvruchten en noten en ben ook niet zo’n groenteneter, dus voor mij zou het een nog grotere uitdaging zijn. Maar ik ben het helemaal met je eens dat het altijd kan als je het maar echt wil! :)
    Audrey onlangs geplaatst…The Great(-Britain) Trip: Domme Dingen-lijstMy Profile

  3. Wat leuk dat je dit doet. Zelf ben ik van mijn 7de tot mijn 12de vegetarisch geweest. (toen ik 7was wilde ik het graag doen tot ik 12 werd en toen ik 12 werd vond ik het ook wel weer goed), Maar we eten nu wel een stuk minder vlees thuis dan voor dat vegetarisch was. Liefs. Jonne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge