Mijn 8-stappenplan voor beter timemanagement

Timemanagement

Dat ik verslaafd ben aan plannen, weten we nu allemaal wel. (Zo niet: hoi, ik ben Maaike en ik ben verslaafd aan plannen.) Of ik me aan die planningen – die ik elke ochtend maak – houd, is een heel ander verhaal. Soms wel, vaak niet. Er zijn dagen dat ik een heleboel plannen heb, maar uiteindelijk de hele dag series kijk. Nou heb ik absolúút niets tegen series en vind ik dat je echt wel wat ontspanning nodig hebt, maar in een tentamenweek aan een nieuwe serie – of een nieuw boek – beginnen is wellicht niet zo’n goed plan. En dat is dus precíes wat ik regelmatig doe. Zoals Lisa ooit zo mooi schreef: “Eigenlijk heb ik alle tijd van de wereld, alleen gebruik ik die tijd een beetje verkeerd.”

Ik vond het dit jaar tijd om daar verandering in te brengen, dus heb ik wat dingen gelezen over timemanagement en ook een eigen plan opgesteld. Zonder onrealistische dingen als ‘ik ga niet meer uitstellen’ (doe ik toch wel), ‘ik ga minder op Twitter zitten’ (idem dito) en ‘na acht uur ’s avonds niets verplichts meer doen’ (ook), maar mét een aantal concrete stappen die ervoor zorgen dat ik mijn tijd zo effectief mogelijk ga besteden en me tijd gaan besparen. Hopelijk. Die dan uiteindelijk hopelijk als resultaat hebben dat ik tóch minder uitstel.

1. Al mijn lijstjes bij elkaar houden
Zoals een echte blogger betaamt, heb ik een enorme voorliefde voor notitieboekjes. Ik heb ze dan ok in alle soorten en maten, en veel daarvan gebruik ik nog ook. Daarnaast heb ik een telefoon én een laptop, dus er zijn heel veel verschillende plekken waar ik (to do-l)ijstjes/dingen die ik niet moet vergeten kan opslaan. En dat doe ik dus ook. Daar moet maar eens een einde aan komen, vind ik. Lijstjes horen immers voor orde te zorgen, niet voor nog meer chaos. Het gaat nog lastig worden, maar het uiteindelijke doel is om mijn lijstjes op één plek te maken. Ik ben er alleen nog niet uit waar…
Overigens ga ik op die plek wél twee lijstjes maken: lange termijn en korte termijn. Lekker geordend, want daar houden we van.

2. En dingen opschrijven in mijn agenda
Sluit een beetje aan op het vorige (ook al is dit dan wel weer een extra plek), maar ik wilde het toch even apart noemen. Ik schrijf namelijk dingen die ik moet doen óók overal en nergens op, behalve in mijn agenda. Niet overzichtelijk en dus ook niet goed voor de tijdsplanning. Bovendien: ik heb niet voor niets zo’n leuke agenda! Dit doel moet niet zo héél moeilijk zijn, toch?

3. Taken in kleinere taken opdelen
En datzelfde geldt voor doelen. Ik ben er sterk voorstander van jezelf te verbeteren door het stellen van doelen, alleen moet je wel een concreet plan van aanpak hebben. Daar is dit lijstje dus eigenlijk een voorbeeld van.

4. Mijn blogschema aanpassen op de drukte
Ik ben nooit echt heel goed in prioriteiten stellen – maar goed, dat bleek al wel uit het feit dat ik regelmatig aan series begin in drukke periodes. En dat ik doorgaans meer aandacht besteed aan bloggen dan aan mijn studie. Vorig jaar was het mijn doel om vijf keer per week te bloggen, maar in drukke periodes (zoals met mijn stage) lukt dat gewoon niet. En ben typisch iemand van ‘of je doet het goed, of je doet het niet’, dus uiteindelijk gebeurde het soms ook gewoon niet. Dat levert me natuurlijk wel weer tijd op, maar mijn blog heeft wel een dusdanige prioriteit dat ik hem niet helemaal wil verwaarlozen. Daarom wil ik per maand kijken hoeveel blogposts per week realistisch is. In januari zijn dat er drie, in volgende maanden misschien wel weer vier of vijf. Die regelmaat is niet alleen voor mij fijn, maar ook voor jullie.

5. Eén tijdstip per week kiezen om mijn mail weg te werken
Toegegeven: dit gaat me geen tijd besparen, want ik ben nu bijna geen tijd kwijt met het opruimen van mijn mailbox. En dát is nou net het probleem. Ik ben héél erg slecht in het bijhouden van mijn mail. Ik laat nieuwsbrieven (waar ik er veel te veel van krijg) meestal staan en denk bij mails die ik moet beantwoorden vaak juist ‘daar reageer ik later wel op’ – waarna ik het uiteraard vergeet. Niet. De. Bedoeling. Dit gaat me dus geen tijd opleveren, maar wel een heleboel orde – en dat levert dan ook weer tijd op, als je dat nog volgt. Soms ben ik namelijk een hele ochtend bezig met het ordenen van drie maanden mail. Ook niet helemaal de bedoeling. (Misschien moet ik dit trouwens ook maar eens gaan doen met opruimen van mijn kamer. Hm.)

6. Eén keer per week boodschappen doen
Deze komt misschien wat random, maar hoort wel bij tijdbesparing. Nou was ik dit eigenlijk sowieso al van plan omdat ik veganistisch ga eten – en om zeven uur ’s avonds in de supermarkt nog een fatsoenlijke vegan maaltijd bedenken is niet ideaal – maar ook qua tijd scheelt het een heleboel. Je kunt beter één keer per week een uur kwijt zijn aan boodschappen, dan vijf keer per week een halfuur (inclusief reistijd en dergelijke). Daarom wil ik altijd gewoon bedenken wat ik de hele week ga eten en die boodschappen bij voorkeur in het weekend doen (ook al zijn supermarkten op zaterdag echt een hel). Mensen zeggen weleens dat ze niet van tevoren weten waar ze zin in hebt, maar als je boodschappen voor vijf tot zeven maaltijden in huis hebt, kun je altijd nog afwisselen. Is bovendien trouwens veel goedkoper, omdat je ingrediënten als het ware meerdere keren kunt gebruiken.

7. Een balans zoeken tussen leuke dingen-dagen en wat-moet-dat-moet-dagen
Dit punt is iets minder concreet dan de vorige, maar desondanks niet minder haalbaar – denk ik. Soms – in vakanties bijvoorbeeld – doe ik dagenlang achter elkaar iets leuks, om me daarna vervolgens te realiseren dat ik helemaal niets heb gedaan wat eigenlijk moet. Andersom ben ik vlak voor tentamenweken vaak alleen maar aan het leren, zonder ook maar iets leuks te doen (behalve die nieuwe serie kijken dan). Lijkt me niet helemáál de bedoeling, dus ik ga nog kijken hoe ik dat anders kan doen.

8. Niet. Stressen.
Als ik íets heb geleerd van alle blogs en artikelen over timemanagement, is het wel dat je druk maken over hoe druk je bent absoluut niet bijdraagt aan hoeveel je gedaan krijgt in je tijd – integendeel.
‘Maar Maaike, is dit niet ook een heel onrealistisch voornemen?’ Nou, nee, dat denk ik niet. Goed, het zal wennen zijn, maar ik denk wel dat ik het aankan om stress te onderdrukken en in plaats daarvan gewoon aan de slag te gaan. We zullen zien.

Hoe goed ben jij in timemanagement?

PS. De hoe-goed-ben-jij-in-timemanagement-test die ik vond heb ik nog niet eens zo héél slecht gemaakt. Ik scoorde alleen een 4 op het vermijden van uitstellen en een 5 op prioriteiten stellen. Oeps.

PPS. Voor de verandering plande ik deze blogpost niet gisteren, maar twee dagen geleden in. Sterk staaltje timemanagement, al zeg ik het zelf.

Liefs1

 

 

 

 

9 thoughts on “Mijn 8-stappenplan voor beter timemanagement

  1. Ik werk echt al jaren met een weekmenu. Meer variatie, maar één keer per week nadenken over wat ik kan klaarmaken én nog beter… slechts één keer in het groot boodschappen moeten doen per week. Lijstjes gebruik ik ook. Nu ja, héél veel lijstjes. Jammer genoeg zijn mijn To Do-lists doorgaans niet zo realistisch vermits ik er heel veel klusjes op zet én ik die fysiek gewoon niet aan kan op één dag of week tijd. Ondertussen probeer ik die lijstjes wel onder te delen in dingen die moeten gebeuren (dringend en minder snel) en dingen die ik wil doen.

  2. Ik ben een regelrechte ramp in time management. Een lege agenda en een volle mailbox komen mij heel bekend voor. Sinds kort steek ik al mijn lijstjes in Evernote. En dat helpt. Een beetje.

  3. Ik vind het ook erg fijn om te plannen en overzicht te hebben. Ik heb een groot notitieblok gekocht waar ik opschrijf welke dingen ik die weet moet doen, wil doen en kan doen. Dan ga ik na per dag hoeveel tijd ik heb en deel in. En oh ja ik heb ook notities op mijn laptop staan voor als ik echt niet iets mag vergeten.
    Tja dat niet stressen vind ik dan wel weer lastig, daar mag ik ook wel aan werken.
    Madelon onlangs geplaatst…Mijn kamer zoektochtMy Profile

  4. Heel af en toe maak ik een klein lijstje van dingen waar ik van vind dat ik ze die dag echt moet doen. Ik haal ze ook heel demonstratief door als ik ze gedaan heb. Maar meestal schuif ik alles door tot het echt niet anders meer kan :)
    Daan onlangs geplaatst…WerktijdreductieMy Profile

  5. Omg wow ik heb gewoon iets quotebaars gezegd? Vet cool. Maar volgens mij heb je wel concrete en haalbare doelen opgesteld, ik hoop dat het je gaat lukken! En puntje 7… ach, ja. Ik vind het niet erg om periodes te hebben waarin ik even helemaal tot rust kan komen om vervolgens weer te moeten stressen. Je hebt ook weer niet in alles balans nodig, haha. En als ik een periode gewoon veel leuke dingen kan doen maak ik daar het liefste ook gewoon gebruik van!

    Ik scoorde slecht op doorzetten na een tegenslag (4/15) en uitstelgedrag (8) maar over het algemeen heb ik mijn zaakjes wel goed op orde. Al snap ik die laatste niet helemaal, want ik was deze test dus aan het invullen als een vorm van uitstelgedrag. Maar mijn planskills zijn echt mijn livesavior hoor, want op een of andere manier weet ik me iedere keer weer zo erg in de chaos te werpen…

    Succes in ieder geval, en ik hoor vast wel hoe het gaat!
    Lisa onlangs geplaatst…Week 51, 52 & 53: Kerst, pizza en een chille vakantieMy Profile

  6. Ohh zo herkenbaar, ik ben hier ook zo slecht in (dus dankjewel voor de tips!). Ik ben een kei in uitstellen en aan leuke dingen beginnen terwijl ik eigenlijk in een toetsweek zit, niet zo handig.
    Luna onlangs geplaatst…Things I love #5My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge