Mijn allereerste polaroidfoto’s! (+ review LOMO instant camera)

review lomo instant camera

Ik wil al tijden een polaroidcamera. Als ik erover nadenk vind ik dat nogal belachelijk, want ik heb een spiegelreflex die véél betere foto’s maakt. Toch is het een soort van magisch moment als je zo’n foto tien seconden later in je handen hebt. Het was echter typisch zo’n ding dat wel op je verlanglijstje staat, maar dat je nooit koopt. Maar toen kreeg ik een paar weken geleden een mailtje van Radbag. Of ik iets van hun webshop wilde reviewen. Radbag is een geweldige webshop met allemaal ontzettend grappige cadeautjes, dus ik hoefde niet erg lang te twijfelen. Toch besloot ik uiteindelijk niet te gaan voor iets wat alleen leuk is, maar wilde ik iets waar ik heel lang heel veel plezier van zou hebben. En dat werd, jawel, een polaroidcamera. Dit zijn de eerste foto’s die ik ermee maakte! (met een review van de LOMO instant camera

Niet lang erna kwam het pakketje binnen. De camera is bijna twee keer zo duur als die camera’s die je bij de Hema kunt kopen, maar ik vind hem dan ook véél mooier. Hij is er ook in het wit en in het zwart (bij de laatste krijg je er ook extra lenzen bij), maar ik vind de bruine het leukst. Echt zo’n soort vintage look! Lekker hipster en zo. Ik bestelde er meteen 20 minifilms bij. In de verpakking van de camera zitten: de camera (goh), een lensdopje, de gebruiksaanwijzing, een pakje met voorbeeldfoto’s en met welke instellingen die gemaakt zijn, én drie kleurenfiltertjes die je voor de flitser kunt schuiven, zodat je gekleurde foto’s krijgt.

review lomo instant camera 2

review lomo instant camera 3

review lomo instant camera 4

review lomo instant camera 5Op de LOMO instant camera zelf kun je verschillende dingen instellen. Er zijn drie standen: de automatische stand, die altijd flitst, de creative mode zonder flits en de creative mode met flits. De laatste is voor avondfoto’s, die zonder flits kun je zowel overdag als ’s avonds gebruiken. Er zit ook een N/B-schuifje voor de sluitertijd, maar ik moet toegeven dat me dat pas opvalt nu ik de review schrijft, wat verklaart waarom een bepaalde foto mislukt is, haha.

Binnen de creative mode zonder flits kun je bovendien onder- of overbelichten, elke kant op één of twee stops. Daarnaast kun je het diafragma enigszins instellen (er zijn twee standen) én er is een functie waarmee je twee foto’s over elkaar kunt maken. En een hendeltje om een foto mee te maken, natuurlijk. ;)

review lomo instant camera 6Dit is de allereerste foto die ik maakte, van onze appelboom. Ik had hem onderbelicht, omdat de zon nogal snel op de bloesem scheen. Ik had er echter niet bij stilgestaan dat de rest van de boom in schaduw gehuld was, dus hij is nogal onduidelijk. Verder zitten er drie lichtpuntjes op, maar ik heb geen idee waar die vandaan komen.

review lomo instant camera 7

En dit is de rest van de enigszins gelukte foto’s. Sommige zijn alsnog te licht of te donker, maar je kunt bij alles zien wat het is, en dat vind ik al heel wat. Zoals je ziet zijn het vooral foto’s van mensen, maar ik fotografeerde ook onze blauwe regen én een aap in Artis die zat te zonnen. (Té cool.)

Nu denk je natuurlijk: de gelukte foto’s? Zijn er ook mislukte dan? Eh, ja. Ik ben te eigenwijs om de automatische stand te gebruiken, en bovendien vind ik flits niet mooi (dan krijg je van die donkere selfies zoals die met Lisa en Sonia hierboven). Ik kan echter nog niet zo goed inschatten hoeveel licht er is, dus vandaar dat ik ook een paar foto’s heb waarop je bijna niets ziet. Verder maakte ik een keer een foto met het lensdopje er nog op (faaal), wilde ik een keer een foto maken van papa en mama maar vonden zij dat niet goed ‘omdat het zonde was van de foto’, vergat ik een paar keer een foto te maken terwijl ik mijn camera wel bij me had én heb ik meerdere keren foto’s willen maken op moment dat ik ‘m níet bij me had.

Het is sowieso nog wel een soort dilemma wanneer je nou een foto moet maken of niet. Ik heb tot nu toe dus vooral foto’s van mensen gemaakt, maar ik wil op zich ook wel graag andere foto’s maken. Echter, als ik een stuk taart voor me heb staan, ga ik weer twijfelen. Je moet echt een beetje van mindset veranderen en jezelf toestaan om lelijke foto’s te maken. In de gebruiksaanwijzing  staan ook de 10 gouden regels van Lomography, met op nummer 8 ‘You don’t have to know beforehand what you captured on film’ en op nummer 9 ‘Afterwards either’. Maar ja, daar moet ik dus nog even mee oefenen.

Hoewel het nog even oefenen is met het licht en ik zeker ook nog heel veel fouten ga maken, ben ik wel écht heel blij met de LOMO instant camera. Polaroids zijn gewoon cool, punt uit. En misschien is die mindset ook wel goed. Fouten mogen maken, gewoon lekker met fotografie spelen. Ik kan in ieder geval niet wachten om meer foto’s te maken! Vindt iemand het leuk om ze dan weer te zien? :) Ik moet in ieder geval ook nog de kleurenfilters en de 2-in-1-functie proberen, want dat heb ik allebei nog niet gedaan.

Overigens is dit niet het enige leuke product dat Radbag verkoopt! Toen ik iets mocht uitkiezen, twijfelde ik ook over een 3D-printer in stiftvorm (want HALLO), een suikerspin- of popcornmachine (idem dito), dit geweldige eekhoornthee-ei of een gastenboek voor op de wc (gewoon, omdat het kan). Oh, en ze hebben ook retro placemats. Én een cadeauvinder, waar je kunt selecteren op geslacht, ‘type mens’ (cadeaus voor creatievelingen, etc.) en prijs. Handig! Ik wil Radbag in ieder geval héél erg bedanken voor het mogelijk maken van deze review.

Zou jij ook een polaroidcamera willen?

9 thoughts on “Mijn allereerste polaroidfoto’s! (+ review LOMO instant camera)

1. Ah, wat een leuk ding :) Ik heb zo’n Instax Mini, maar ik heb ‘m echt al te lang niet gebruikt.. misschien dat ik die mindset inderdaad ook moet veranderen en ‘m volop moet gaan gebruiken (als ik nog polaroids over heb, geen idee, haha). Radbag is trouwens zo’n grappige webshop!
    Luna onlangs geplaatst…Rozenstruiken en zonnestralenMy Profile

2. Een polaroidcamera staat al een poosje op mijn lijstje, maar stiekem vind ik het eigenlijk wat te duur… Maar nu ik jouw review lees, word ik meteen weer helemaal enthousiast, haha! Deze camera klinkt erg fijn, en het lijkt me echt een feestje dat je niet precies hoe de foto wordt! Liefs! (en tot binnenkort YAY!)

3. Ah wauw, wat ontzettend leuk dat je iets mocht reviewen van de webshop en precies kon kiezen wat je al tijden wilde! Ik snap je wel hoor, wat je zegt over dat je graag een analoge camera wil terwijl je een spiegelreflex hebt die kwalitatief betere foto’s maakt – analoog heeft gewoon echt enorm z’n charme! Het wordt misschien niet zo scherp of goed belicht maar dat maakt het naar mijn idee ook wel tof. En ook dat het wat magisch heeft ofzo, omdat je er niet de volle controle over hebt en het resultaat altijd verrassend zal zijn. Heel veel plezier met je polaroid! Ik heb twee polaroidcamera’s maar omdat ik de films zo duur vind heb ik ze nog amper gebruikt haha, super slecht.
    Liefs
    Sanne onlangs geplaatst…MeloensmoothiebowlMy Profile