19 dagen vegan: eetdagboek, ervaringen en hoe nu verder?

Vegan brownie

Dit is een vegan brownie. Ja. Echt. Zullen we even een momentje nemen om daarbij stil te staan? Goed, dan kunnen we nu over naar de orde van de dag. Zoals je wellicht hebt meegekregen (doordat ik er een column over schreef, bijvoorbeeld), at ik van 16 november t/m 4 december veganistisch. Vorige week beloofde ik dat ik daar een blogje over zou schrijven, dus dat doe ik nu! Over waarom ik veganistisch zou willen eten (ik zal niet te activistisch doen, beloofd), wat ik zoal gegeten heb, hoe ik het vond en vooral: hoe ik nu verder ga. Bonuspunten voor degene die telt hoe vaak ik vegan(istisch) schrijf.

Waarom?
Ik wilde al heel lang een keer meedoen aan de Vegan Challenge: in april of oktober een maand veganistisch eten. Voornamelijk uit nieuwsgierigheid, eigenlijk. Dat deed ik steeds niet, omdat mijn ouders er geen rekening mee wilden houden. Maar de afgelopen maanden werd de wil wel steeds sterker, onder andere door het boek van de Groene Meisjes en een aantal dingen die ik op internet zag. Dus dacht ik: ik probeer het gewoon een keer twee weken (veertien dagen vegan). Dan zou ik het ene weekend gewoon in Amsterdam blijven, en het andere weekend een beetje improviseren. Dat werden dus negentien dagen, omdat ik vond dat ik er dan net zo goed een midweek achteraan kon plakken.

Naast nieuwsgierigheid zit er uiteraard een andere reden achter, die iets weg heeft van de reden waarom ik geen vlees eet. Ik vind het nog lastig om een antwoord te formuleren op de vraag waarom ik nou veganistisch zou willen eten, maar ik houd het meestal maar op: omdat de zuivelindustrie niet veel beter is dan de vleesindustrie. En ik het bovendien niet nodig vind om dieren te gebruiken voor mijn eigen voedsel. Want dat is zielig, ja. Easy as that.

Eetdagboek
Toegegeven: ik heb deze maand niet heel gevarieerd gegeten. Dat ligt niet aan het veganistische (bij mijn ouders heb ik bijvoorbeeld wel ‘specialere dingen’ gegeten), maar puur aan het feit dat ik deze weken gewoon héél weinig tijd had. Dan krijg je van die ik-gooi-maar-gewoon-wat-in-de-pan-en-als-het-vult-dan-is-het-goed-taferelen. En dan eet ik dingen ook twee dagen achter elkaar en zo. Hoe dan ook, hieronder even een overzichtje van mijn avondeten.

Alleen avondeten, ja, want mijn ontbijt en lunch zijn niet zo boeiend. Ontbijt bestaat uit overnight oats van havermout en sojamelk met kaneel en rozijnen – wat ik overigens verrassend lekker vind, maar er niet bepaald smakelijk uit ziet. Lunch is gewoon brood met hummus of pindakaas, en ik heb ook een keer speculoos en hagelslag gegeten, geloof ik. Wat betreft tussendoortjes: ik eet meestal gewoon twee stuks fruit op een dag, soms een wortel of wat rozijnen extra, en kruidnoten zijn ook veganistisch. En die vegan brownie, dus. Op naar het avondeten!

Veganistisch eetdagboek

De eerste maandag at ik warm eten op stage, en ’s avonds dan brood. En als ik eten moet meenemen, is dat eigenlijk bijna altijd couscous. Dit keer met sperziebonen, tuinerwten, zwarte olijf, geroosterde cashewnoten en heel veel kruiden.

Dinsdag had ik een heel drukke dag, dus haalde ik tussendoor even een falafel-hummuswrap bij de AH to go. Dat is sowieso mijn favoriete ding voor als ik even snel iets moet eten, dus ik ben héél blij dat ie vegan is.

Woensdag en donderdag flanste ik dus even snel iets in elkaar: volkorenspaghetti met tomatenblokjes, tofugehakte, aubergine en alweer lekker veel kruiden. Beetje saai eten, maar goed.

Vrijdag ging ik naar mijn ouders en het was superfijn dat mama rekening had gehouden met vegan eten! Ik at quinoa met courgette, tuinerwten, wortel, blanke rozijnen, amandelen, sinaasappelrasp en avocado. Megalekker!

Veganistisch eetdagboek

Zaterdag aten we spelt met walnoten, en geroosterde wortels en gedroogde pruimen. De rest at er nog geitenkaas bij, maar dat deed ik sowieso al nooit, want ik luist geen geitenkaas, haha.

Zondag was een beetje een gekke dag, want ik at niet echt lunch (tenzij je brownies als brunch wilt tellen) en toen brood als avondeten. De tweede foto is dus van maandag en dinsdag: couscous met kikkererwtenratatouille, zonder de yoghurtsaus uiteraard.. Ook één van mijn favoriete gerechten! Zo simpel, zo lekker.

Woensdag en donderdag maakte ik linzencurry met spinazie en geroosterde pompoen en cherrytomaatjes. En heel veel kruiden, dus. Werd een beetje Indisch, met komijn en zo.

Vrijdag at ik alweer een falafel-hummuswrap (ook een drukke dag), zaterdag en maandag at ik iets typisch veganistisch: tofu. Ik combineerde een aantal recepten, maar uiteindelijk leek het nog het meest op de pinda-gembertofu van de Groene Meisjes. Dat at ik met rijst, pinda’s, komkommer en zilveruitjes (ik heb een vreemde voorliefde voor zilveruitjes) Met marinade was de tofu wel lekkerder dan normaal, maar ik ben nog steeds geen heel grote fan.

Veganistisch eetdagboek

Zondag en dinsdag gewoon lekker simpel: pompoensoep met zoete aardappel. Nadat ik de ingrediënten van bouillon heb gezien, gebruik ik dat het liefst niet meer, dus ik ging voor knoflook en heel veel kerrie en paprikapoeder.

Vanaf woensdag moest ik koken met dingen die ik toevallig nog in huis had, want geen tijd voor boodschappen. Ik ging voor een vegan agv’tje: gebakken gekruide zoete aardappel met falafelballetjes en tuinerwten, want die lagen nog in mijn vriesvakje. Donderdag at ik alwéér couscous: hetzelfde als eerder, maar dan zonder tomaat, eigenlijk.

En dan nog vrijdag. Dan zou ik eigenlijk weer ‘normaal’ eten, maar mama maakte iets wat – zonder de geitenkaas – sowieso al veganistisch was, dus plakte ik die dag er ook nog gewoon achteraan. Dit is quinoa met veldsla, appel, geroosterde pompoen en venkel, rozijnen en zonnebloempitjes. En toen at ik na middernacht een vegetarisch saucijzenbroodje (met bladerdeeg), dus toen was het gedaan met het vegan eten.

Hoe ik het vond
Eigenlijk vond ik het vooral makkelijk. Ik bedoel, natuurlijk was het een omslag om op alle verpakkingen te moeten kijken. En van sommige dingen verwacht je niet dat ze dierlijke ingrediënten bevatten – ik bedoel: wáárom zijn Oreo’s en pindakaas vegan, maar pindakaas-Oreo’s niet?! Maar verder had ik er absoluut geen problemen mee om veganistische dingen te verzinnen. Eigenlijk eet ik al best vaak vegan, blijkt. Ik at alleen altijd yoghurt bij mijn ontbijt, maar dat was gemakkelijk te vervangen door sojamelk.

Er zijn dan ook weinig momenten waarop ik echt heel veel zin had in iets wat ik niet ‘mocht’ (wilde). Eén maar, eigenlijk: toen ik churros rook bij de kerstkraampjes op het Rembrandtplein. Want nou ja, churros ruiken gewoon héél erg lekker.

Ook wat betreft sociale dingen was het eigenlijk prima te doen. Er was één avond toen ik met mensen was die allemaal pizza bestelden, maar ik vond het op zich helemaal niet ongemakkelijk om dan gewoon brood te eten. Ik heb wel expres weken gekozen waarin ik niet uit eten ging of zo, want dat lijkt me dan wel heel lastig. Maar voor nu vind ik vegan eten eigenlijk heel goed te doen!

Hoe nu verder?
De bedoeling was om twee weken (of nou ja, negentien dagen) veganistisch te eten en dan gewoon verder te gaan met vegetarisch eten. Wist ik ook weer hoe dat was, maar verder zou ik er niet zoveel mee doen. Ik had ook verwacht dat ik heel erg zou uitkijken naar de dag waarop ik weer gewoon alles kon eten zonder eerst naar de verpakking te kijken, maar eigenlijk begon ik er eerder tegenop te kijken om weer dierlijke dingen te eten. Bovendien blijkt het gewoon heel goed te doen, dus waarom zou ik er niet mee doorgaan?

Toen ik die vegan brownies maakte, zei ik tegen mama: ‘Als dit lukt, eet ik nooit meer eieren.’ En het lukte, dus besloot ik om volgend jaar gewoon helemaal veganistisch te gaan eten. Ik heb zelfs overwogen om na die negentien dagen gewoon door te gaan, maar met Sinterklaas en Kerst vind ik het gewoon even niet handig. Bovendien heb ik nog heel veel dingen in de kast staan (kruidenkaas, tagliatelle, pesto…) die ik gewoon even op wil maken. Daarom eet ik deze maand ‘gewoon’ vegetarisch (maar ik probeer geen extra niet-vegan dingen te kopen) en ga ik in januari veganistisch eten. Niet op 1 januari, want ten eerste wil ik geen oliebollen als ‘laatste keer niet-vegan’ en ten tweede lijkt het dan net een goed voornemen en is het gedoemd te mislukken. Ik denk dat ik nu de dag na mijn verjaardag start, maar dat krijgen jullie ongetwijfeld nog mee!

Mijn vraag aan jullie is nu: vinden jullie het leuk om tezijnertijd over veganistisch eten te lezen? Recepten, recensies van vegan kookboeken, eventueel ervaringen/tips?

 

10 thoughts on “19 dagen vegan: eetdagboek, ervaringen en hoe nu verder?

    1. Challenge accepted! Nadeel is wel dat veel vegan dingen bananen of appelmoes bevatten, dus die bananen moet ik dan even weg zien te moffelen voor jou, haha. Overigens zijn veel recepten gewoon ongeveer hetzelfde, maar dan met olie en banaan/appelmoes, in plaats van boter en eieren. Evenveel chocola en suiker. ;)

    1. Ik doe het ook absoluut niet omdat het gezond is – ik ben van plan om heel veel vegan brownies te bakken met lekker veel chocola en suiker, haha. Neemt overigens niet weg dat ik walnoten en avocado ook heel lekker vind (tofu iets minder). Maar ik heb er uiteraard niets op tegen als jij gewoon van je steak blijft genieten!

  1. Mij lijkt veganistisch eten best moeilijk, maar ik vind het wel leuk om over te lezen.
    Klopt het dat je 25 keer vegan(istisch) schrijft? ;)

  2. Zelf zou ik ook wel een keer zo’n vegan challenge willen doen, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik daar het geduld voor heb, om alle verpakkingen te lezen etc. ^^” Dan zou ik eerder voor een vegetarische challenge gaan, haha :p Succes met veganistisch eten! Volgens mij is het ook nog eens super gezond :D
    Lieke onlangs geplaatst…“Break the Boundaries of Your World.”My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge