Recensie: Sterrenregen – Colleen Hoover

recensie Sterrenregen Colleen Hoover

Eén van de eerste New Adult-boeken die ik las en één van mijn favoriete boeken ooit, is Sterrenhemel. Na het lezen van dat boek was ik zó overweldigd, dat ik mijn geluk niet op kon toen ik ontdekte dat hetzelfde verhaal ook geschreven is vanuit het perspectief van het andere hoofdpersonage, én dat Zomer & Keuning dat ook uit zou geven. Inmiddels las ik Sterrenregen al een hele tijd geleden, maar jullie hadden nog steeds een recensie van me te goed (ook al wisten jullie dat dan niet). Benieuwd of ik het boek net zo geweldig vond als als het eerste ‘deel’? Dat lees je in mijn recensie! (Let wel op: hij bevat spoilers voor Sterrenhemel! Je kunt ‘m wel lezen als je Sterrenregen vóór Sterrenhemel wilt lezen, maar ik raad je toch aan om eerst heel snel Sterrenhemel gaan lezen als je dat nog niet gedaan hebt. Maar echt.)

(Nogmaals: niet spoilervrij!) Sterrenregen is dus het verhaal van Sterrenhemel, maar dan vanuit het perspectief van Dean Holder. Als hij 6 jaar is, ziet hij toe hoe zijn beste vriendin Hope in een auto stapt en voor altijd verdwijnt. Als hij 17 is, treft hij zijn tweelingzus dood op bed aan, nadat ze een overdosis heeft genomen. En dan is zijn leven écht kapot. (Of nou ja, niet kapot. Alleen moeders kunnen kapotgaan.)

Tot hij dertien jaar na Hopes verdwijning ineens een meisje in de supermarkt zit dat sprekend op haar lijkt. Maar als ze zegt Sky te heten, gaat hij twijfelen. Maar of ze nu Hope is of niet, Holder wil meer over haar te weten komen. Alleen dat ze echt Hope is, was hij liever niet te weten gekomen. Terwijl ze – ondanks dat hij weet dat het verkeerd is – langzaam steeds hechter worden, twijfelt Dean of hij haar over haar verleden moet vertellen. Want hij weet dat als hij dat doet, haar hele leven instort.

En dat vond ik ervan
Een zelfde verhaal vanuit een ander perspectief is altijd een heel tof idee, maar het blijft wel een beetje tricky. Over het algemeen zijn er twee opties:

1. Het is echt geweldig, omdat je achter alle dingen komt die eerder onverklaarbaar leken. Je gaat ineens op een heel andere manier naar het verhaal kijken.
  2. Het is supersaai, omdat je al precies weet wat er gaat gebeuren.

Ik denk dat het er een beetje tussenin zat. Aan de ene kant mis je inderdaad een beetje de extreme plottwist die er in Sterrenhemel zat, want voor Holder is het natuurlijk geen geheim dat Sky, Hope is. Aan de andere kant is het wel tof om Holders beweegredenen te lezen. En om überhaupt meer over Holder te lezen, want hij is gewoon een leuk en interessant personage. Daarnaast is het fijn dat er ook nog een andere verhaallijn in zat, namelijk die van het overlijden van zijn zus Lesslie. Mede door de brieven die hij aan haar schrijft, kom je er zo achter wie hij eigenlijk is en hoe hij alles beleeft. Overigens vond ik het wel jammer dat sommige gebeurtenissen alleen in de brieven werden beschreven, die juist zo goed uitgewerkt hadden kunnen worden, maar dat maakt de verhaallijn niet van mindere toegevoegde waarde.

Dus nee, ik heb niet tot 3 uur ’s nachts gelezen om het boek uit te krijgen. Maar, het is dus wel weer echt geweldig geschreven. Zo’n boek waar je doorheen vliegt en waarin je echt een band opbouwt met de personages. Of nou ja, die had je natuurlijk al, maar nog meer dan. En net als Sterrenhemel een New Adult-boek waar je geen hele stukken over hoeft te slaan omdat het echt te expliciet wordt allemaal, maar waar gewoon een verháál in zit, wat voor mij ook nogal een pluspunt is. Sterrenregen is dan wel niet zo onvoorspelbaar en megageweldig als het eerste deel, maar als je geen genoeg kunt krijgen van Sky/Hope en Holder is het wel een erg goed alternatief.

Wat vind jij van zelfde-verhaal-ander-perspectief-boeken?

4 thoughts on “Recensie: Sterrenregen – Colleen Hoover

1. Ik heb Sterrenhemel ook tot een van de beste boeken ooit bekroond maar kwam daar in tegen niet echt door Sterrenregen heen, helaas. Juist misschien omdat voor mij reden twee gelden. Ik kende het verhaal, wist wat er ging komen en inderdaad, wat jij zegt, alleen de brieven gaven iets nieuws mee. Ik ben halverwege gestopt, maar ik weet wel een klein beetje meer wie Holder is nu. Al blijft Sterrenhemel écht de beste!
    Fleur onlangs geplaatst…Personal | Hoofdstuk groeihormoon: DONE!My Profile