Recensie: Sterrenhemel – Colleen Hoover

Een tijdje geleden introduceerde uitgeverij Zomer & Keuning het New Adult-genre in Nederland en Sterrenhemel hoort daar ook bij. Na Makkelijk en IJskoud, waar ik heel uiteenlopende meningen over had, was ik erg benieuwd wat ik van dit boek zou vinden. En het is een New York Times bestseller, dus je begrijpt dat de verwachtingen hoog waren. Benieuwd of het die waar heeft kunnen maken?

Sterrenhemel

Sky is iets dan andere zeventienjarigen: ze is op haar 5e geadopteerd door een moeder die technologie verafschuwt, dus in plaats van haar dagen te slijten met internetten en tv kijken, is ze voornamelijk bezig met lezen en soortgelijke dingen. Ook heeft ze altijd thuisonderwijs gehad… Tot nu. Helaas is naar school gaan met haar reputatie als slet niet heel erg leuk – niet dat ze een slet is, maar ze is er gewoon heel goed in om haar gevoel uit te schakelen als jongens haar aanraken. Dan ontmoet ze Holder, de enige die iets bij haar losmaakt. Maar hij gedraagt zich vreemd, ze weet nooit welke Holder ze nu voor zich heeft. En dankzij hem wordt ze steeds minder zeker over haar verleden… Tot uiteindelijk alles op losse schroeven staat.

Ik had net bedacht dat ik het genre New Adult wel zo’n beetje zat was (al bij het derde boek, moet je nagaan). Het is wel leuk geschreven en zo, maar het was me allemaal wa wat te oppervlakkig. Kijk, een beetje romantiek en blijheid en zo is leuk, maar het kan ook té.

Maar toen kwam de plottwist.

Meerdere plottwists, eigenlijk. Ik lag ’s avonds in bed en zei steeds tegen mezelf: oké, over 5 bladzijden stop ik. Maar dan kwam er weer iets waardoor ik écht niet kon stoppen met lezen en voor ik het wist was het midden in de nacht. Niet 1 uur of zo, maar écht midden in de nacht. Het is gewoon intens. Ja, dat is denk ik het beste woord om dit boek te omschrijven. Het is spannend, heftig, dramatisch, romantisch, soms grappig… gewoon alles. En dan is het ook nog zo geschreven dat je alles nog twee keer zo erg beleeft – want ja, het leest gewoon echt heel erg lekker. Het eerste gedeelte is niet zo mijn ding, dat is allemaal een beetje vaag. Maar als het echte verhaal komt en alle puzzelstukjes op zijn plek vallen… wauw. Sterrenhemel is één van de boeken die me het best bij zijn gebleven uit 2014 (en niet omdat het toevallig ook de laatste was). Het was helaas véél te snel uit. Dus ik wil nu heel graag Sterrenregen lezen, het verhaal vanuit het oogpunt van Holder. En dan bedoel ik ook echt graag.

Echt, lees dit. Je zult er geen spijt van krijgen. Misschien alleen van de slapeloze nachten.

Ben jij al bekend met het genre New Adult?

Deze recensie is van een boek dat ik heb gekregen van de uitgeverij. Ik wil Zomer & Keuning hier heel erg voor bedanken!