Recensie: Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld – Becky Albertalli

Recensie Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld

Vóór juni vorig jaar had ik nog nooit van Simon VS The Homo Sapiens Agenda gehoord. Waarschijnlijk zou ik toen gedacht hebben dat het om een aliengevecht ging. Of iets dergelijks. Maar toen kondigde uitgeverij Blossom Books aan dat ze het gingen vertalen en zag ik het ook ineens in alle boekhandels liggen. Ook Eline stond erop dat ik het moest lezen, en ze was zo lief om me haar exemplaar te lenen. Inmiddels is het boek dus ook vertaald – gisteren is het gelanceerd -, en hoewel dit een verlate recensie is van het Engelse boek, ga ik er vanuit dat het Nederlandse boek gewoon precies hetzelfde is. Oké, de titelvertaling (Simon VS de verwachtingen van de rest van de wereld), is niet helemaal mijn ding, maar verder… Vandaar dat ik net doe of ik de Nederlandse versie recenseer, haha.  Maar of je ‘m nu in het Engels of Nederlands leest: jongens, het is zo léúk.

Simon Spier is 17 jaar en gay. Dat weet hij gewoon, en het is hartstikke vanzelfsprekend. Wat hij minder vanzelfsprekend vindt, is dat je als homo uit de kast moet komen en als hetero niet. De enige met wie hij hierover praat is Blue, een jongen die hij heeft ontmoet op de roddel-Tumblr van hun school en met wie hij sindsdien anoniem mailt. Blue is lief, grappig en hij begrijpt Simon gewoon. Maar dan ziet een klasgenoot van Simon, Martin, hun mailgesprekken. Hij maakt printscreens en dreigt die te publiceren, tenzij Simon een vriendin van hem aan Martin koppelt. Nou vindt Simon het niet zo erg als iedereen weet dat hij homo is, maar wat als hij Blue hierdoor nou verliest? Dan zal hij nóóit weten aan wie hij de hele dag denkt…

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: eigenlijk was ik na de eerste paar bladzijden al verkocht.
De schrijfstijl was vlot, grappig en lekker direct. Het vervelende was alleen dat ik het eerste gedeelte las toen ik een weekend bij mijn opa en oma was, waar ik alleen een halfuurtje in bed las. En ja, dat helpt nou niet echt om in het verhaal te komen. Maar toen ik eenmaal tijd had om te lezen, las ik de laatste 150 bladzijden in één dag uit. Een dag waarop ik ook 8 uur stage liep, welteverstaan.

Want dit boek is leuk. Heel erg leuk. Het is schattig en grappig en heel realistisch. Je kunt je helemaal inleven in Simon, zijn frustratie om hoe stom alles is en zijn liefde voor Oreo’s. (Oh wacht, voor dat laatste hoef ik me niet in te leven in Simon.) En het is vet goed dat het dit onderwerp aansnijdt, want ja: waarom is blank en hetero eigenlijk de norm?

Het is op een bepaalde manier zelfs onvoorspelbaar. Je gaat natuurlijk nadenken over wie Blue is, en hoewel ik niet dacht dat het degene was die Simon verdacht, zag ik ook niet aankomen dat het deze Blue was. Ha, lekker vaag hè?

Overigens vond ik het wel jammer (ook mijn enige minpuntje overigens) dat je relatief weinig mailtjes leest tussen Simon en Blue. Soms lees je een mailtje, maar niet het antwoord. Oh, en de afsluiting met Martin voelt ook een beetje onaf. Maar verder is het boek gewoon geweldig. Ik heb het 4 sterren gegeven op Goodreads, maar ik zat ook heel erg te twijfelen over de 5. Dus lees dit boek maar gewoon. Misschien laat het je nadenken over of jij niet net zo keihard meedoet met alle vooroordelen en standaarden. Of anders word je er gewoon blij van.

(Sorry voor de slecht onderbouwde recensie. Ik werd gewoon zo blij van dit boek dat ik niet in staat was iets serieus te typen. Wat op zich natuurlijk een goed teken is.)

Strijd voor diversiteit
Tegelijk met het boek organiseert Blossom Books ook de strijd voor diversiteit, ook wel bekend als The Simon Movement. Het doel: de norm (blank en hetero) veranderen, of mensen er in ieder geval over na laten denken. Want waarom zijn er eigenlijk zo weinig boeken met een ‘aparte’ hoofdpersoon? Voor deze ‘strijd’ zijn de tasjes ontworpen die je ook ziet op bovenstaande foto, en je kunt de hashtag #strijdvoordiversiteit gebruiken als je mee wilt praten of uit de kast wilt maken – en ja, uit de kast komen kan ook als je hetero bent. Bovendien zijn er twee covers, een blauwe en een rode, met hetzelfde ISBN- (bestel-)nummer. Als je het boek bestelt, weet je dus niet welke cover je krijgt. De binnenkant is immers het belangrijkste, en die is precies hetzelfde.

Mis jij weleens diversiteit in boeken?

10 thoughts on “Recensie: Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld – Becky Albertalli

1. Duidelijke recensie! Ik ben erg benieuwd en alleen al door het doel van dit boek. Hoewel ik nu ook een boek les, waar één van de hoofdpersonages homo is (Ik geef je de zon), vind ik zeker dat er meer diversiteit in boeken mag komen. Dit boek komt zeker op mijn to read-lijstje!
    Judith onlangs geplaatst…Valentine Book TagMy Profile

2. Te weinig diversiteit is vooral omdat veel geënt wordt op hoe het zal verkopen. Uitgevers spelen liever op safe, daarom publiceren ze veel schrijvers die de gebaande wegen belopen, iets wat past binnen de huidige trends. Beetje afwijken mag best, maar het moet wel een veilige afzetmarkt hebben. Het liefst ook alles in serie tegenwoordig.
    Daan onlangs geplaatst…SchrijverMy Profile

3. Dit lijkt me een heel bijzonder boek! Juist omdat dit eigenlijk (gek gaenoeg ( bijna nooit wordt besproken in boeken en het 90% hetro is! En als jij zo enthousiast bent kan het ook eigenlijk niet anders dan een goed boek zijn!