Recensie: Rutger bakt feestelijk

Ga je donderdag of woensdag een kerstbrunch verzorgen, maar heb je nog geen idee wat je moet maken? Of ben je nog op zoek naar een recept voor feestelijk gebak? Dan is daar het nieuwe boek van Rutger van den Broek! Rutger is de winnaar van het vorige seizoen van Heel Holland Bakt. Na zijn succesvolle bakboek Rutger Bakt heeft hij nu een nieuw boek, Rutger bakt feestelijk, waarin 40 van zijn recepten zijn gebundeld die – je raadt het al – geschikt zijn voor de feestdagen. Benieuwd wat ik ervan vind?

JA_IMG_5089_2

Ik mocht het boek meenemen na afloop van de boekpresentatie op 5 november, waar ik voor was uitgenodigd. De presentatie vond plaats in Boekalicious, een súperleuk winkeltje met allemaal kookboeken waar je ook gewoon koffie kunt gaan drinken en zo. Rutger had al de hele middag gebakken voor wat tv-ploegen, dus toen ik aankwam stond er al een hele tafel vol met lekkers uit zijn boek. En zeg nou zelf, het ziet er toch superlekker uit? Dit was al de 3e keer dat ik zijn gebak mocht proeven dit jaar – ik moet er maar niet aan gewend raken, haha, dan wordt mijn standaard wel érg hoog. Afijn, naast dat we dingen konden proeven, gaf Rutger ook nog wat demonstraties. Voor onze ogen toverde hij winterbuns met cranberry’s, chocolade-sinaasappelmoelleux en winterse madeleines uit de oven. Je begrijpt: de verwachten voor zijn boek waren hoog.

JA_IMG_4344

JA_collageRutger

En gelukkig wordt aan die verwachtingen voldaan! Rutger bakt feestelijk begint met een overzicht van bakbenodigdheden, bakbegrippen en -technieken, basisingrediënten en tips en trucs. Ik moet zeggen dat ik die zelf altijd oversla (heel slecht), maar het is wel erg handig! De rest van het boek opgedeeld in de categorieën ‘Brunch’, ‘Bij de koffie’, ‘Dessert’, ‘Grand dessert’, ‘Bij de bubbels’ en ‘Basisrecepten’ – het ene hoofdstuk uitgebreider dan het andere. ‘Dessert’ en ‘Grand dessert’ zijn uiteraard mijn favorieten (want hallo, toetjes <3), maar ook in de andere hoofdstukken staan zeker heerlijke dingen.

JA_IMG_4439

De recepten variëren van traditionele dingen die iedereen lekker vindt (kersstol, schuimkransjes en oliebollen) tot – voor mij in ieder geval – compleet nieuwe combinaties (Victoria sponge cake met stoofpeertjes en kruidige krentenbollen). En soms wordt het gewoon gemengd: een bekend recept met een extra smaakje, zoals de chocolademoelleux met sinaasappel en de winterse madeleines. Voor ieder wat wils, dat is denk ik het leukste aan dit boek! Ik vind 40 recepten persoonlijk vrij weinig, maar het zijn dan ook wel allemaal dingen die ik echt eens wil maken.

Wat ook altijd heel erg leuk is, is dat Rutgers boeken zo lekker persoonlijk zijn. Er is een uitgebreid voorwoord, dankwoord en bij elk recept staat een persoonlijk verhaaltje of jeugdherinnering. Daarnaast staan er tussendoor ook foto’s van Rutger en zijn familie aan de eettafel, die de sfeer er een beetje in brengen. Dit is geen kookboek van iemand die alleen zijn kennis over wil brengen op andere mensen, maar ook gewoon van iemand die net als iedereen van gezellig samen eten houdt. Niet alle tussendoorfoto’s waren even scherp, wat ik bij sommige een beetje jammer vond, maar sfeer geven ze zeker. En sfeer is tenslotte waar de feestdagen om draaien!

JA_IMG_5090

JA_IMG_4441

JA_IMG_4445

De recepten variëren nogal in moeilijkheidsgraad. De macarons, frambozencharlotte en boomstam vergen even wat meer werk, de appel-kersencrumble en de perencake met gember en pecannoten zijn daarentegen volledig foolproof. Ik heb natuurlijk niet alle recepten geprobeerd, maar ze lijken me allemaal in ieder geval duidelijk beschreven en bevatten (meestal) ingrediënten waarvoor je niet tien supermarkten af hoeft te lopen. Ik heb helaas zowel de chocolademoeulleux als de gelukskoekjes nog niet gemaakt, maar dit boek geeft me het gevoel dat die best eens voor de eerste keer zouden kunnen gaan lukken.

JA_IMG_5093

JA_IMG_5094

JA_IMG_4442

Ik zal ook even een foto delen van het eerste recept dat ik maakte uit het boek: de vanilleparfait met framboos (en ik voegde er zelf nog bastognekruimels aan toe). Ik was er vrij lang mee bezig, maar dat ligt denk ik meer aan mij dan aan het recept, haha. Verder dikte de frambozensaus iets te snel in, waardoor je bij mij niet zo’n mooi roze randje zag aan de buitenkant, maar: hij was wél heel erg lekker. Niet dat ik anders verwacht had overigens, maar toch niet onnodig om te vermelden.

JA_IMG_4433

Mocht je trouwens denken dat het boek geschikt is voor iedere feestelijke gelegenheid, dus ook in de zomer: dat is helaas niet zo. Toch blijft niet elk recept beperkt tot de feestdagen. Oké, oliebollen maak je niet zomaar, maar de meeste recepten kun je de hele winter door wel maken. Mocht je dus wel al hebben bedacht wat je met Kerst en Oudjaar gaat bakken dit jaar, dan is het dus ook een prima cadeautje voor onder de Kerstboom. :) Je krijgt er in ieder geval spontaan bakkriebels van!

Weet jij al wat je gaat bakken met de feestdagen?

Deze recensie heb ik geschreven naar aanleiding van het ontvangen van een recensie-exemplaar. Ik wil uitgeverij Carrera Culinair hier heel erg voor bedanken!

If baking is any labor at all, it’s