Recensie: Nachtdienst – Anya Koek

nachtdient-anya-koek

Het is inmiddels alweer twee maanden geleden dat ik een workshop scenarioschrijven kreeg van Anya Koek, die het scenario van onder andere Zoop en SpangaS heeft geschreven. Die workshop werd gegeven ter ere van haar eerste boek, Nachtdienst; een boek dat ik zelf waarschijnlijk nooit zou hebben opgepakt in de boekwinkel maar waar ik wel heel benieuwd naar was na de verhalen van de schrijfster. (Bovendien ben ik sowieso al een groot fan sinds ik hoorde dat ze Zoop schreef, want ja, jeugdsentiment.) Inmiddels heb ik het boek dan ook gelezen, en ik ga vandaag vertellen wat ik ervan vond!

Het verhaal (of beter gezegd: de verhalen) speelt af in ziekenhuis Roderijck Veste, in het speciaal rondom een aantal medewerkers daar. Naast hun werk in het ziekenhuis hebben die immers ook nog een privéleven, dat bij sommigen nog behoorlijk ingewikkeld is. Er is bijvoorbeeld directeur Boudewijn, die bijna tegen een scheiding aanligt met zijn vrouw. Internist Ava en ambulancebroeder Stef zijn daarentegen smoorverliefd. Maar wat Ava niet weet, is dat Stef eigenlijk geen ambulancebroeder is, maar een ervaren chirurg die een sabbatical heeft genomen. Verpleegkunde Lonneke neemt de mantelzorg voor haar terminaal zieke moeder op zich, en twijfelt ondertussen of ze ooit nog ware liefde gaat vinden. En dan heb je nog coassistent Roelof, cardioloog David en Carmen (geen idee wat die deed eigenlijk).

Ik moet zeggen dat ik een beetje sceptisch aan het boek begon. Ik vond het superleuk om Anya Koek te horen vertellen over het schrijven van scenario’s en boeken, maar een doktersroman klonk nog steeds wel een beetje, tja, bouquetreeksachtig. En dan die cover… Tja. Nu heeft het ook wel een heel hoog chicklitgehalte, maar bouquetreeksachtig bleek het gelukkig niet helemaal te zijn. (Althans, dat denk ik, ik heb nog nooit iets van de bouquetreeks gelezen, haha).

Anya Koek staat erom bekend dat ze veel verschillende personages en verhaallijnen met elkaar kan vervlechten en dat zie je dan ook heel duidelijk terug in het boek. Niet alleen vind ik dat superknap, het is ook fijn voor de afwisseling in het boek. Echter vind ik het hij-/zij-perspectief waar dat toe heeft geleid niet zo heel erg fijn. In het begin is het een beetje verwarrend dat er steeds over een andere persoon wordt geschreven (en in een ander perspectief), waardoor wat moeite had om in het verhaal te komen. Bovendien kon ik me gedurende het hele verhaal niet zo heel goed inleven, misschien ook doordat sommige dingen wat droog beschreven zijn. (Grappig om te vertellen trouwens: na die workshop ging ik er natuurlijk heel erg op letten of je de ‘scenarioschrijfstijl’ kunt herkennen. Ik denk niet dat het normaal opvalt, maar als je het weet zie je het nog wel een beetje!)

Het verhaal vond ik echter wel heel leuk, en dan met name de verhalen van de patiënten in het ziekenhuis. De schrijfster heeft een heleboel verschillende verhalen van patiënten bedacht en ik vond het echt heel interessant om daarover te lezen. Waarschijnlijk is het eigenlijk de bedoeling dat het de minder belangrijke lijnen zijn, maar ik vond ze juist het leukst, haha. Maar ook de verhaallijnen van de hoofdpersonen ging ik iets meer waarderen naarmate het boek vorderde – of nou ja, de meeste dan.
In het begin had ik dus zo mijn twijfels, maar de verschillende ziekenhuisverhalen zorgen toch wel voor iets meer diepgang. Ik zou niet willen zeggen dat dit één van mijn favoriete boeken zou kunnen zijn, maar het is in ieder geval stukken beter dan de benaming ‘doktersroman’ doet vermoeden!

Zou jij deze ‘doktersroman 2.0’ willen lezen?

3 thoughts on “Recensie: Nachtdienst – Anya Koek