Recensie: Liefdesbrieven aan de sterren – Ava Dellaira

Vóór ik begin met deze (dit?) intro, geef ik je de tijd om even naar de cover van het boek te kijken. Echt, kijk gewoon even. It’s so pretty. <3 En ik ben normaal niet iemand die dat soort Engelse uitspraken doet, dus dat zegt wat. Hoe dan ook: die cover zorgde ervoor dat ik dit boek al ontzettend lang wil lezen. Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op de Engelse variant (Love letters to the dead), maar toen kwam ik erachter dat het boek ook naar het Nederlands vertaald zou worden. En ja, dat is natuurlijk nog veel beter. Het boek is alweer een tijdje te koop, maar hierbij ook eindelijk mijn recensie!

Als Laurels zus overlijdt, wordt haar hele wereld op zijn kop gezet. Haar moeder verhuist naar de andere kant van het land en dus is ze het ene weekend bij haar verdrietige vader, en het andere bij haar streng gelovige tante. Maar als ze een opdracht bij Engels kriigt – schrijf een brief aan een overleden persoon – vindt ze een uitlaatklep. Het blijft niet bij die ene brief: ze schrijf een schrift vol. Aan Kurt Cobain, Judy Garland, e.e.cummings… Ze schrijft alles op. Hoe schuldig ze zich voelt over de dood van haar zus, en hoe ze daarmee omgaat. Maar ook over de twee nieuwe vriendinnen op haar nieuwe school, die duidelijk van elkaar houden maar dat niet willen tonen. Over haar eigen verliefdheid op Sky, maar dat ze is bang dat hij haar gaat haten als ze de waarheid vertelt. Over hoe boos ze is op haar moeder, omdat die haar zomaar heeft verlaten. Over alles, dus. En misschien kunnen die brieven haar toch weer een beetje lijmen.

Laat ik voorop stellen: ik heb vrij weinig met boeken die helemaal uit brieven bestaan. Love, Rosie vond ik bijvoorbeeld – in tegenstelling tot de film – heel irritant, en dat is bij vrijwel elk soortgelijk boek zo. Het mag dan knap zijn van de schrijver om een verhaal te vertellen met enkel brieven, maar ik heb heel veel moeite om me in te leven. Ik hoopte stiekem dan ook dat dit boek níet uit brieven zou bestaan. Dat ik het in ieder geval zou lezen was immers zeker, want nogmaals, de cover is ZO MOOI. Net als de flaptekst trouwens.

Hoe dan ook: het boek bestond dus wel helemaal uit brieven. En hoe goed dat ook bij het verhaal paste, van mij had het niet gehoeven. Ik ergerde me er om te beginnen een beetje aan dat ze naar elke schrijver/zanger/acteur schreef hoe zijn of haar leven was gegaan. Handig voor de lezer, maar eh, die mensen weten zelf echt wel hoe hun leven is gegaan. Afgezien van het feit dat ze dood zijn, dan. Bovendien was de opbouw van elke brief wel zo’n beetje hetzelfde. En tja, dat inlevingsprobleempje, hè. Als ik niks over die Sky weet, kan ik zelf niet ook een beetje verliefd op hem worden.

Nu ik dat gezegd heb, kan ik de rest van het boek de hemel in prijzen (see what I did there?). Want ja, het is gewoon mooi. Ik weet het, dat is geen duidelijke mening, maar geloof me nou maar gewoon. Het is echt interessant om te zien hoe Laurel omgaat met de dood van haar zus. Ergens doet het me een beetje aan De hemel begint bij je voeten denken – en dat is natuurlijk helemáál niet verkeerd. Ik voel me altijd een beetje slecht als ik boeken mooi vind omdat er mensen overlijden, maar het zorgt wel altijd voor een mooie verhaallijn.

Bovendien zit er een zekere spanning in, omdat je toch wel echt wilt weten waarom May nou dood is. Ik heb normaal altijd een hekel aan die opzichtige verwijzingen naar ‘oh kijk jongens er is iets wat jullie nog niet weten dus lees maar verder’, maar hierbij viel het mee. Ik las het boek in twee dagen uit, maar misschien had één zelfs ook wel gekund. En ja, misschien had ik me wat meer kunnen inleven als het geen brieven waren geweest, maar ook nu is het een aanrader. Alleen al om de cover.

Welk boek heb jij gelezen omdat je de cover zo mooi vond?

Liefs1

3 thoughts on “Recensie: Liefdesbrieven aan de sterren – Ava Dellaira

1. Dit boek spreekt mij zeker aan vanwege de prachtige cover! Een boek, dat ik snel zou pakken als ik ‘m tegen zou komen in de boekhandel (net zoals Duizend Stukjes aan Jou). Ik vind het apart dat het boek alleen maar bestaat uit brieven, maar toch vind ik dat ook wel weer aantrekkelijk. Ja, dit boek wil ik snel nog eens lezen!
    Judith onlangs geplaatst…Nieuwe boeken – februari 2016My Profile