Recensie: In vrije val – Nicola Moriarty

Recensie In vrije val Nicola Moriarty

Ik heb wel eens verteld dat ik een Worddocument en een heleboel telefoonnotities vol recensies heb. Wat ik er toen niet bij zei, is dat daar ook recensies in staan van boeken die ik in 2014 las, sommige misschien zelfs 2013. Boeken die ik best leuk vond, maar waarvan ik de recensie gewoon nooit online heb gezet. Eigenlijk zou er vandaag een recensie online komen van een nieuw boek, maar mijn laptop is kapot, dus dat feest gaat even niet door. In plaats daarvan deed ik een greep in mijn oude recensies, en ik kwam uit bij In vrije val. Ik weet er eerlijk gezegd niet zo heel veel meer van, maar wel dat het me destijds positief verraste.

Als er een jongen wordt doodgeschoten in een supermarkt, stort het leven voor zijn omgeving in, twee mensen in het bijzonder. Die jongen is Andrew en die twee mensen zijn Belinda, zijn verloofde, en Evelyn, zijn moeder. Beiden hebben ze moeite om het te verwerken. Belinda wordt opgezadeld met een laatste cadeautje van Andrew: ze blijkt zwanger te zijn. Hoe moet ze nu alleen voor een baby gaan zorgen? Ze wil niet eens meer de deur uit. Maar het lijkt wel of Andrew haar helpt: op de vreemdste momenten heeft ze ineens geluk of krijgt ze een cadeautje. Evelyn is een spijkerharde bitch en geeft Belinda de schuld van het hele gebeuren, terwijl ze zelf in een dwaas moment begint met skydiven. Toch komt ze steeds meer tot de ontdekking dat je met liefde misschien wel meer bereikt. Zo gaan ze allebei op hun eigen manier om met de situatie – en misschien leren ze er dan toch nog wat van.

In vrije val is een boek waar ik destijds veel over hoorde, en ik was (en ben) dan ook wel weer zo dat ik het dan ook wilde lezen. Desondanks wist ik niet waar het over ging – en dat is eigenlijk het leukst! De schrijfstijl is om te beginnen heel prettig, maar ook de verhaallijn verraste me positief. De schrijfster vult steeds nieuwe gaten op, zelfs die waarvan je niet eens meer wist dat ze bestonden.

Het boek is wisselend beschreven vanuit Belinda, Evelyn en soms even een stukje vanuit iemand anders. In het begin moet je er dan altijd even aan wennen dat het verhaal dan steeds switcht, maar het is wel een goede manier om de motieven van een personage te weergeven. Het was heel interessant om te zien hoe ze op hun eigen manier met de situatie omgingen.
De personages zelf vond ik alleen, als enige minpunt, niet helemaal top: ik kon me niet altijd even goed inleven en vooral Evelyn was naar mijn mening veel te voorspelbaar – en bovendien behoorlijk onaardig. Soms had ik daardoor het idee dat de emoties van de personages niet echt bij mij binnen kwamen.

Desondanks raas je als een trein door dit boek heen, juist door de schrijfstijl en vooral het boeiende, complete en vrij realistische plot. Ik vind het een aanrader! (En ja, ik schreef twee jaar geleden dus veel kortere recensies dan, nu, haha. Ik kan er nu ook vrij weinig meer aan toevoegen, maar ik vond het nog wel nuttig om ‘m te delen, want volgens mij was ie echt best goed. Overigens las ik twee jaar geleden heel veel chicklits, dus ik moet wel toegeven dat mijn ‘eisen’ toen vrij laag lagen, haha. Maar dat verschilt natuurlijk altijd per persoon.)

Lees jij wel eens een boek zonder vooraf te weten waar het over gaat?

2 thoughts on “Recensie: In vrije val – Nicola Moriarty