Recensie: Het Rosie Effect – Graeme Simsion

Ik las Het Rosie Project bijna een jaar geleden, en ik was al die tijd ontzettend benieuwd naar het vervolg. Nu is Het Rosie Effect eindelijk uit en ik heb hem al gelezen! Of het boek net zo leuk was als ik hoopte, kun je lezen in deze recensie. :)

IMG_4554

Het Echtgenote Project heeft zijn taak volbracht, al liep het dan niet helemaal zoals gepland. Don Tillman is gelukkig getrouwd, en wel met Rosie Jarman. Hij heeft er wel het Gestandaardiseerde Maaltijdensysteem voor af moeten schaffen, maar dat is het waard: hij heeft inmiddels zes vrienden en zijn leven loopt op rolletjes. Dat wordt al een beetje in de war geschopt doordat zijn beste vriend Gene bij hen in komt trekken, maar dan kondigt ook Rosie nog iets onverwachts aan: ze is zwanger. Don weet niet zo goed wat hij hiervan moet vinden, maar hij weet wel dat hij een goede vader wil worden, dus verdiept hij zich op elk mogelijke manier in zwangerschappen en baby’s om goed voorbereid te zijn. Maar daardoor merkt hij niet dat hij en Rosie steeds meer uit elkaar groeien…

De kijk op het leven door de ogen van een autistische man en de schrijfstijl die daarmee gepaard gaat maken Het Rosie Project en dit vervolg echt superorigineel, en ook nog eens interessant. Ik vond het in het begin wel een beetje moeilijk om erin te komen, ik kan me herinneren dat ik dat bij het Rosie Project ook had, de schrijfstijl en gedachtegangen zijn toch even wennen. Bovendien kwam hier nog bij dat het niet heel vernieuwend leek: alle situaties zijn anders, maar toch ook hetzelfde. Maar gelukkig werd ik op een gegeven moment toch weer helemaal in het verhaal getrokken! Zodoende kun je het boek vrij goed vergelijken met het hoofdpersonage zelf: even wennen als je hem net ontmoet, maar absoluut super als je hem hebt leren kennen.

Het boek laat je lachen en even een brok wegslikken, en daar komt nog bij dat het eigenlijk voor iedereen geschikt is.Of je nou romans, literatuur of chicklit leest: je gaat dit boek leuk vinden.
Wel bleef ik op het einde met een paar vragen rondom de bijpersonages zitten, die verhaallijnen hadden wat mij betreft net iets beter uitgewerkt kunnen worden, vooral die van Gene. Dus eh, wanneer komt deel 3? Om de schrijver de moeite te besparen heb ik zelfs al wat namen bedacht: De Rosie Act, Het Rosie Aspect, Het Rosie Object of Het Rosie Traject. (Maar uiteraard maakt het ook niet uit als het niet rijmt, hoor.)

Al met al is Het Rosie Effect wel iets minder vernieuwd dan Het Rosie Project was, maar desondanks weer. Het was niet zozeer leuker dan ik hoopte, maar zeker wel net zo leuk!

Van welk boek ben jij heel benieuwd naar het vervolg?

Deze recensie heb ik geschreven naar aanleiding van het ontvangen van een recensie-exemplaar. Ik wil uitgeverij Luitingh-Sijthoff hier heel erg voor bedanken!