Recensie: Een leven na jou – Jojo Moyes

Recensie Een leven na jou Jojo Moyes

Dat Voor jou  één van mijn favoriete boeken ooit is, is inmiddels wel duidelijk. De trailer van de boekverfilming heb ik inmiddels tig keer gezien en ik heb er zelfs een aantal gilletjes bij geslaakt, terwijl ik normaal helemaal niet zo’n fangirl ben. (Nog maar twee weken!) Ik was dan ook superblij dat er een vervolg kwam, én dat ik deze – al een paar maanden geleden – mocht lezen. Aan de ene kant was ik heel bang dat ie teleur zou stellen, aan de andere kant kon dat bijna niet. Benieuwd wat ik ervan vond? (Oh ja: bevat enorme spoilers van Voor jou, eigenlijk alleen de titel van het boek al. Eérst die lezen dus. En echt doen!) (En excusez-moi voor de slechte foto.)

Toen Will overleed, liet hij Louisa beloven iets van het leven te maken. Maar tot nu toe… is dat niet echt gelukt. Na een tijd door Europa te hebben gereisd, woont ze in Londen. Ze werkt in een Ierse bar op het vliegveld, waar ze een heel fout uniform aan moet. De meeste van haar spullen zitten nog steeds in dozen. Bij alles wat ze doet, denkt ze aan Will. Maar als ze per ongeluk van het dak valt als ze dronken is, verandert er iets. Haar vader haalt haar over om naar een praatgroep te gaan met andere rouwenden, ze ontmoet Sam de Ambulanceman én op een dag staat er ineens een meisje voor de deur dat wel heel veel herinneringen omhoog brengt. Ze doet nog steeds niet zoveel met haar leven, maar saai is het in ieder geval nooit.

Pfoe. Tja. Ehm. Kijk. Het is heel (héél) moeilijk om te tippen aan Voor jou. Onmogelijk zelfs, zou ik willen zeggen. Ik vind het dapper van Moyes dat ze een poging heeft gedaan. En nee, ze is er niet in geslaagd om het net zo aangrijpen en geweldig en OMG te maken. Maar ze heeft wel een heel fijn boek geschreven. Louisa’s rouw om Will is heel realistisch, en je kunt je enorm goed inleven. Wat ik misschien nog wel het fijnste vond aan dit boek, was dat er zoveel scènes uit Voor jou in mijn hoofd oppopten. Ik kreeg er zelfs een beetje heimwee naar; zo erg dat ik het daarna meteen ben gaan lezen.

Toch houden ook de andere verhaallijnen je bezig. Een leven na jou is ook grappig – ik heb meerdere keren hardop gelachen. Ik heb een keer op het puntje van mijn stoel gezeten. Maar ik heb vooral heel erg genoten. ‘Fijn’ is denk ik het beste woord om dit boek te omschrijven. Het bevat alles wat een roman zou moeten bevatten, inclusief het nog-één-bladzijde-of-nou-ja-nog-één-dan-verschijnsel. Toegegeven, op zichzelf staan zou dit boek geen must read zijn. Maar wél als je Voor jou hebt gelezen. Dan is het geweldig.

Heb jij Een leven na jou al gelezen?

3 thoughts on “Recensie: Een leven na jou – Jojo Moyes

1. Haha, ik ben er laatst in begonnen en het pakte me absoluut niet dus ik heb hem weer weggelegd. Kwam ik er daarna pas achter dat het een vervolg was… Eerst het eerste deel maar een kans geven dan, en als die bevalt deze nog een keer :)
    Jenn onlangs geplaatst…Afgelopen week… #73My Profile

2. Ik wil nog steeds ‘me before you’ lezen, maar ik kom er maar niet aan toe. Ik heb teveel boeken op To-be-read list staan. Maar aangezien de film bijna uitkomt, wil ik hem wel snel gaan lezen en dan lees ik uiteraard deze er ook meteen bij.