Recensie: Attachments – Rainbow Rowell

Attachments Rainbow Rowell

Er zijn bepaalde dingen die ik liever niet zo vaak doe op mijn blog, en recensies van Engelse boeken plaatsen is daar één van. Niet alleen lees ik vrij weinig Engels, maar er zijn ook mensen die het gewoon helemaal niet doen. Maar elke ‘regel’ heeft zijn uitzonderingen, dus ook deze. Want soms zijn Engelse boeken zo leuk dat ze toch gewoon een plekje op mijn blog verdienen. Sinds ik Fangirl las ben ik fan van Rainbow Rowell (hoewel ik Eleanor & Park wat minder vond), dus toen ik zag dat Lisa Attachments op haar plank had staan, vroeg ik of ik hem mocht lenen. En dit vond ik ervan! (Stiekem heb ik nu al verklapt dat ik ‘m leuk vond, maar lees toch maar gewoon verder. Oké?)

Over het boek
Het is 1999 en Lincoln, single en wonend bij zijn moeder, werkt bij de krant The Courier. Het bedrijf heeft het niet zo op internet, omdat werknemers dan veel te veel afgeleid worden door persoonlijke mailtjes en porno, dus moet Lincoln erop toezien dat dat niet gebeurt. Alle mails met ‘rode vlaggetjes’ (verkeerde woorden) erin, komen bij hem terecht. Zo ontdekt hij de mailgesprekken tussen filmrecensente Beth en redacteur Jennifer. Beth en Jennifer zijn beste vriendinnen en bespreken praktisch hun hele leven via de mail op het werk. Eigenlijk zou Lincoln hen moeten waarschuwen, maar hij vindt de vrouwen zo grappig en slim dat hij het niet doet.

Beetje bij beetje wordt hij verliefd op Beth, ook al weet hij niet hoe ze eruit ziet. Soms loopt hij langs haar bureau om daar gewoon naar te kijken, en hij gaat steeds meer uitkijken naar het lezen van haar mailtjes, ook al weet hij dat hij daar eigenlijk mee moet stoppen. Klein probleempje: ze heeft een vriend. Maar zelfs als ze die niet had, zou het wel heel vreemd zijn om zich voor te stellen met ‘Hoi, ik ben Lincoln, en ik weet bijna alles over je leven’…

Bij Engelse boeken heb ik altijd een beetje moeite om in het verhaal te komen. Over het algemeen lees ik ruim een bladzijde per minuut, maar als ik aan een Engels boek begin is dat soms maar de helft – en dat bevordert mijn zin om verder te lezen niet echt. Maar al snel werd ik helemaal in het verhaal gezogen. Je leest alleen over Beth en Jennifer alleen kennen aan de hand van hun mailgesprekken, maar toch leer je ze misschien wel beter kennen dan wanneer je ze ook in levenden lijve zou ‘ontmoeten’. Daarnaast zijn hun mails gewoon ontzettend leuk. Ze zijn soms zo grappig dat ik hardop moest lachen. Maar ze maken ook een groot deel van de verhaallijn uit en je wil weten wat er in hun leven gaat gebeuren; ik had nooit gedacht dat je mee zou kunnen leven met iemand die je alleen ‘kent’ door e-mails.

De verhaallijn van Lincoln is in het begin wat saaier. Sinds zijn eerste vriendinnetje van 9 jaar geleden, Sam, heeft hij nooit een relatie gehad. Op zijn werk hoeft hij bijna niets te doen en hij ontmoet weinig nieuwe mensen. Toch wordt zijn verhaallijn op een gegeven moment ook interessant, want je vraagt je toch af of hij Beth ooit echt aan durft te spreken. Want aangezien het niet bepaald een chicklit is, is dat helemaal niet zeker.

Ja, ik ging dit boek steeds leuker vinden. Het is grappig en ook heel schattig. En normaal let ik nooit zo op mooie quotes, maar bij dit boek wilde ik een aantal zinnen toch echt opschrijven. Het heeft gewoon iets. Iets waardoor je het gewoon moet lezen – ja, jij ook ja. Je wordt blij van dit boek, dat beloof ik. Ik hoop heel erg dat dit boek ooit vertaald wordt, maar tot die tijd blijf ik maar gewoon een beetje verliefd op de Engelse versie.

Lees jij veel Engels boeken?

6 thoughts on “Recensie: Attachments – Rainbow Rowell

1. Hey! Ik ben benieuwd waarom je Eleanor & Park niet leuk vond, hoezo is dat? Gewoon nieuwsgierig hoor. Misschien ga ik Attachements ook wel lezen!