Dubbelrecensie: Het 1e & 2e boek van Tess – Miriam Bruijstens

Recensie Het 1e & 2e boek van Tess Miriam Bruijstens

Ik vond het altijd nogal kinderachtig klinken: het boek van Tess. Althans, volgens mij had het ook prima de titel van een maan, roos, vis-boekje kunnen zijn. Ik had al wel heel wat recensies voorbij zien komen op andere blogs, maar er nooit op geklikt, in de veronderstelling dat het dus niet echt iets was. Maar toen kwam ik erachter dat het een New Adult is – niet dat ik daar nou zo’n fan van ben, maar een ‘literaire New Adult’ klonk dan wel weer heel interessant. Via een samenwerking met uitgeverij Clavis (waarvoor ik dit recept maakte) las ik dan toch zowel het 1e als het 2e deel. Ik zet ze expres in een dubbelrecensie omdat het ontzettend grappig is hoe je mijn mening ziet veranderen (er zat denk ik een paar weken tussen deze recensies). Niet meteen stoppen na de eerste dus!

Het boek van Tess

Tess woont aan het strand. In de zomer stikt het er van de toeristen; dan doet ze inspiratie op. In de winter is het er koud en leeg; dan schrijft ze. Inspiratie doe je trouwens niet op door gewoon door het dorp te lopen, dat komt alleen als je van kliffen springt, heel veel drinkt en met zoveel mogelijk jongens slaapt, denkt ze. Tess heeft veel geheimen, die ze aan niemand vertelt. Maar ze schrijft ze wel op in haar inspiratieboekje, samen met gedichten, mooie woorden en lijstjes met dingen die stom (en leuk) zijn. En dat alles moet dus uiteindelijk een boek worden. Het boek van Tess.

Ik geloof niet dat ik ooit zoveel moeite heb gehad met het schrijven van een samenvatting als bij dit boek. Want tja, een verhaallijn kon ik er niet écht in ontdekken. Het zijn meer gewoon flarden, en dat is best wel wennen. Vooral als je je dan ook nog eens totaal niet kunt identificeren met het hoofdpersonage. Het grootste deel van het boek kon ik dat dan ook niet echt waarderen; ik ben niet zo’n ‘literatuurlezer’. Veel tijd om te wennen krijg je ook niet: het boek telt maar 131 pagina’s. En ja, als je dan 100 pagina’s nodig hebt om erin te komen, blijft er vrij weinig over.

Daar staat wel tegenover dat ik het aan het einde extra mooi vond. Ik begon niet alleen het mooie van de flarden in te zien, maar ik had ook het gevoel alsof de echte Tess toen pas naar boven kwam.Wat ik trouwens het mooist vond aan dit boekje, zijn de gedichten. Gedichten van Tess, maar ook van bekende schrijvers. Ik lees niet zo vaak gedichten, maar deze vond ik wel heel treffend. Ook de andere pagina’s uit het notitieboekje van Tess vond ik leuk.

Een vaag boek, dat is het wel een beetje. Een beetje heel erg, eigenlijk. En daar moet je van houden. Maar als je ervan houdt, dan is het mooi. Daar kwam ik alleen pas heel laat achter.

Het 2e boek van Tess

Nu Tess haar grote geheim heeft gedeeld met de wereld, lijkt er een last van haar schouders te vallen. Ze schrijft veel, geeft zelfs een boek uit, maakt nieuwe vriendinnen en brengt vooral veel tijd door met haar beste vriend Lucas. Maar dan gebeurt er iets wat haar hele leven op zijn kop zet. Ze raakt de controle opnieuw kwijt, gaat zichzelf weer snijden, zondert zich af en op een dag begint ze gewoon te zwemmen. Zonder doel, zonder gevoel.

Over het eerste boek was ik maar matig positief, want het was gewoon heel anders dan ik had verwacht. Nu waren er twee dingen anders: 1. Er zat meer samenhang tussen de stukken tekst dan in het vorige boek (het waren zeg maar minder flarden) en 2. De dingen die wel flarden waren, kon ik beter waarderen. Niet zo gek dus dat ik veel positiever ben over dit boek – en het zelfs vijf sterren gaf op Goodreads. Het is weer een dun boekje, 130 pagina’s of zo, en ik las het dan ook in een paar uur uit. In dat weinige aantal pagina’s zit echter heel veel emotie en, nou ja, rauwheid. Normaal ben ik heel erg van de gedetailleerde beschrijvingen, maar in dit geval is het wel fijn dat er gewoon staat hoe het is. Het is niet per se dat ik me heel goed kon inleven – ik heb bijvoorbeeld niet gehuild op het moment waarop dat waarschijnlijk had gemoeten – maar toch doet het iets met je. Iets, waardoor je een beetje verslagen achterblijft achteraf. Maar ook met een goed gevoel, want het is gewoon af zo.

Er zijn slechtst een paar dingen die ik minder goed vond. Of nou ja, de eerste is vooral jammer: ik had het gevoel dat er veel minder gedichten in zaten dan in het vorige boek – terwijl ik die juist zo mooi vond. Er had sowieso best iets meer aandacht besteed kunnen worden aan het feit dat Tess een boek heeft uitgegeven, vind ik. Die dingen zijn beide niet noodzakelijk, maar ik had het gewoon leuk gevonden als ze er wel waren geweest. Daarnaast is het leven van Tess, als je daarover na gaat denken, gewoon een beetje vreemd. Ze woont geloof ik op een eiland, maar niemand lijkt daar verplichtingen te hebben,en dat is gewoon gek. Maar als je daar niet aan denkt, gewoon alleen op het verhaal let, is het absoluut mooi. Het is echt en het raakt je – meer nog dan het eerste boek. Ik denk wel dat het ook apart te lezen is, maar dan moet je bij dit boek nog aan de schrijfstijl wennen, en dat zou zonde zijn.

Heb jij wel eens een ‘literaire New Adult’ gelezen?

Liefs1

3 thoughts on “Dubbelrecensie: Het 1e & 2e boek van Tess – Miriam Bruijstens

1. Heb je ze al gelezen, of bedoel je aan de hand van de samenvatting? Ik wist het na het eerste boek ook helemaal niet; het tweede vond ik wel mooi. Voor mij was het gewoon héél erg wennen omdat ik nooit ‘zulke boeken’ lees. Denk dat ik het ook niet vaker zou gaan doen of zo, maar in dit expliciete ‘genre’ vind ik het wel een goed boek. Enige wat ik heel jammer vind is dat ik me echt niet met Tess kan identificeren, haha.